zondag 15 mei 2011

Rofco broodoven

En toen was er opeens een heuse Rofco broodoven in de Casa. Nou ja...natuurlijk niet zo maar opeens. De oven is helemaal ingevlogen uit Belgiƫ en moest vervolgens de trap op gesleept worden richting bakkamer. En dat is nog niet zo gemakkelijk met een oven die 78 kilo weegt. Gelukkig konden 2 van de 3 chamottestenen, waar de bakvlakken van zijn gemaakt, er tijdelijk uit. Dat scheelde weer een hernia!

Sindsdien experimenteer ik met het ene naar het andere deeg om de werking van de Rofco goed onder de knie te krijgen, want je bakt namelijk met dalende temperatuur. Dit betekent dat je de broden laadt in een voorverwarmde oven van 230 graden. Als de broden bruin beginnen te worden (meestal na een minuut of 8) breng je de temperatuur terug naar 50 graden. De broden worden gaar door de restwarmte van de chamottestenen.
 Volgens de Rofco-site kunnen er 12 grote broden of 18 kleinere broden worden gebakken. Maar dan moet je erg vaardig zijn om met de schietplankjes de broden precies in de oven te schuiven. Mijn record is 6 grote broden, maar dat record moet te breken zijn. Gelukkig kan ik bij mijn model ook enkel de bovenste chamottesteen verwarmen, zodat ik niet meteen voor een heel weeshuis bak.

Vloerbrood met zonnebloempitten uit de Rofco!

De Rofco-oven aan het werk.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Angelina,
    Ik overweeg een Rofco te kopen, maar twijfel over de types.
    We zijn een 3-persoons huishouden en denk niet dat ik meer dan 4 broden tegelijk zal gaan maken. Wat zijn jouw ervaringen t.n.t met de Rofco?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Monique!
    Ik heb, toen ik besloten had om een Rofco aan te schaffen, ook heel lang getwijfeld over welk type ik zou kiezen. Het ging wat mij betreft tussen de B20 en de B30. Ik heb me bij mijn keuze laten informeren door Levine (www.uitdekeukenvanlevine.nl - zij heeft op haar weblog een aantal broodrecepten voor de Rofco staan) en Micha van Rofco zelf (je kunt hem mailen via de site met al je vragen; hij is erg toegankelijk). Bij mij is het uiteindelijk de B30 geworden, omdat je bij dit type ook enkel 1 steen kunt verwarmen (scheelt energie en tijd als ik eens wat minder wil bakken). Op 1 steen bak ik 3 vloerbroden van 850 gram of 23 broodjes van 70 gram. Als ik de hele oven wil benutten, haal ik er 9 broden uit.
    Als ik je vraag lees en vergelijk met de Rofco-site, dan zou ik denken dat je goed uitkomt met de B10. Als je 4 broden wilt bakken, laad je er 2 op de bovenste en 2 op de onderste steen. Ik denk dat je er verder ca. 16 broodjes van 70 gram mee kunt bakken.
    Als je het leuk vindt en je woont in de buurt (ik woon in Nijmegen), dan ben je altijd welkom om de Rofco te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen